پایانامه پسته
 

تفریحی گردشی علمی پزشکی
هر انجه تو ميخوايي اينجا بياب

در باره ما
 

به وبلاگ من خوش آمدید تا جند روز ديكر بيش ازهزاران مطلب در اين وب قرار ميكيرد

 

لينك روزانه
 
فروشگاه ساعت مچی" title="">بهترین سایت
تبادل لینک" title="">باحال
منتظران مهدی
چگونه از اینترنت درآمد کسب کنیم
کانون نیازمندی های تبلیغ 98
دانلود آهنگ جدید
انتی ماسون
زیبا جذاب دیدنی
دیجی تفریح
حواله یوان به چین
خرید از علی اکسپرس
دزدگیر دوچرخه
الوقلیون
براي تبادل لينک ابتدا لينک مارو بانام:  پایانامه پسته   در وبلاگ ياسايتتان قراردهيد
 
كد هاي جاوا
 

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 61
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 61
بازدید ماه : 250
بازدید کل : 7433
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 25
تعداد آنلاین : 1



 


پایانامه پسته

 

تاريخچه :

پسته گياهي است كه از ديرباز در نقاط مختلف ايران مورد كشت و پرورش قرار ميگرفته است . جنگلهاي وحشي و خودروي پسته در ناحيه شمال شرقي ايران و نواحي هم مرز با تركمنستان و افغانستان پيشينه اي باستاني دارد و تصور مي رود كه درخت پسته حدود   3-4 هزار سال قبل در ايران اهلي شده و مورد كشت و كار قرار گرفته است .
جنگلهاي وحشي درخت پسته
 
اولين ارقام پسته در ايران حاصل پرورش و اهلي كردن درختان پسته وحشي بوده است كه تعداد اين ارقام بسيار محدود و شكل ظاهري آن با محصول پسته خودرو شباهت داشته است .
كم كم بر اثر پيوند و جابه جايي اين ارقام توجه باغداران از نظر درشتي دانه هاي پسته تا حدودي تحول ايجاد شده و ارقام جديدي به وجود آمده است .
سطح زير كشت :
در حال حاضر سطح زير كشت پسته ايران بيش از 360000 هكتار مي باشد كه استان كرمان با مجموع بيش از 270000 هكتار باغ هاي بارور و غير بارور ، 77 درصد محصول كل كشور را توليد و به عنوان مهمترين منطقه پسته كاري ايران و دنيا محسوب مي شود . ضمنا ساير استان هاي پسته خيز عبارتند از :
يزد ، خراسان ، فارس ، سمنان ، سيستان و بلوچستان ، قزوين ، مركزي ، اصفهان و قم مي باشند كه بيش از 90000 هكتار سطح زير كشت باقيمانده را به خود اختصاص ميدهند .
گياه شناسي پسته :
درخت پسته اهلي (Pistacia vera L.) متعلق به تيره سماق (Anacardiaceae) است . جنس Pistacia داراي 11 گونه است كه همگي آنها از خود ، تربانتين يا سقز ترشح مي كنند . گياهان اين تيره به صورت درخت يا درختچه هستند.
درخت پسته داراي برگهاي مركب شانه اي است و هر برگ يك جوانه جانبي را در مي گيرد . اكثر جوانه هاي جانبي به گل آذين اوليه مبدل مي شوند و يك محور اصلي را تشكيل مي دهند كه در سال بعد خوشه هاي پسته را توليد مي كنند . بنابراين خوشه هاي پسته به صورت جانبي بر روي شاخه يك ساله ظاهر مي شوند . از نظر گياه شناسي ميوه پسته ، در رديف ميوه هاي شفت طبقه بندي ميشود. ميوه‌هاي شفت متشكل از سه قسمت : لايه برون بر خارجي ، لايه ميان بر گوشتي و لايه درون بر سخت هستند كه درون بر ، هسته را مي پوشانند.تفاوت ميوه هاي شفت در بخش خوراكي آنها است . در پسته و بادام ، هسته (مغز) به مصرف خوراكي مي رسد ، در حاليكه ساير ميوه جات شفت (زرد آلو و هلو) ، هسته سخت دارند و ميان بر گوشتي
بخش خوراكي ميوه مي باشد .
ظهور خوشه‌هاي پسته بر روي شاخه يكساله
درخت پسته دو پايه است ، يعني براي توليد ميوه به وجود هر دو پايه نر و ماده نياز ميباشد . تشخيص درخت نر و ماده از يكديگر به جز از روي گل آنها (آن هم در فصل بهار و به هنگام گل دادن) ميسر نيست .
البته كارشناسان و باغداران با تجزيه از روي اندازه درخت ،شكل برگها،شكل جوانه‌ها و نحوه استقرار آنها بر روي شاخه ها ، درخت نر را از ماده به راحتي تشخيص ميدهند. گل ها فاقد گلبرگ و غده هاي شهدساز بوده ، بنابراين زنبور عسل را به خود جلب نمي كند و گرده گل توسط باد پراكنده مي شود . درخت پسته برگ ريز است ، بدين
معنا كه در پاييز خزان نموده زمستان را در خواب مي گذراند .

مقايسه بين درخت نر و ماده در باغ
گل آذين نر
ريشه زائي درخت پسته به صورت محوري و عمودي است و تا عمق بيش از دو متر در داخل خاك فرو مي رود . سيستم ريشه زائي عمقي درخت را قادر مي سازد تا به اعماق خاك نفوذ كرده و از آب و مواد موجود در آن به خوبي تغذيه نمايد . از اين
رو درختان پسته قابليت سازش با دوره هاي طولاني خشكي را دارند .
گل آذين ماده
قدرت توليد ريشه فرعي در درخت پسته خيلي ضعيف است و هرگاه انتهاي ريشه اصلي قطع شود ، درخت خشك شده و از بين مي رود .
 
 
مشخصات گل نر :

درخت نر در فروردين ماه حدود 5 تا 7 روز زودتر از درخت ماده به گل مي نشيند كه گلهاي آن به صورت خوشه اي بوده و هر خوشه ، توده اي از گلهاي متراكم مي باشد. گلها بدون گلبرگ و كاسبرگ حقيقي هستند . هر گل نر مشتمل بر 5 پرچم بيضي شكل با ميله كوتاه سبز است .
گل و خوشه گل درخت پسته نر

بساك و ميله كوتاه سبز رنگ در گل نر پسته
مشخصات گل ماده :

گل ماده همانند گل نر خوشه اي مي باشد ، با اين تفاوت كه شكل قرار گرفتن گل ها بر روي خوشه به صورت منفرد و با فاصله از يكديگر است .
گل و خوشه گل درخت پسته ماده (بارور)
 

نمايش كلاله و تخمدان در گل ماده پسته
نمايش كلاله خشك شده بدليل عدم تلقيح گل ماده

ميوه‌هاي تشكيل شده پسته پس از گرده‌افشاني و عمل لقاح
گلهاي ماده ابتدا به رنگ سبز هستند كه اين رنگ را تا دو روز حفظ مي كنند . اگر در اين فاصله دانه هاي گرده به آنها نرسد و عمل لقاح انجام نگيرد‌ ، رنگ كلاله سه شاخه اي آن به قرمز مايل به قهوه اي تغيير ميكند ، سپس كلاله خشك شده و ميريزد . در صورت تلقيح ، خوشه هاي گل ماده شروع به رشد كرده و دانه هاي آن به تدريج بزرگ مي شوند . پوست نرم خارجي دانه ها در حين رشد ، رنگهاي سبز و صورتي آميخته به زرد و بنفش كم رنگ به خود مي گيرد .
مهمترين پايه هاي پسته :
انتخاب پايه از مهمترين مسائلي است كه در زمان احداث هر باغ پسته بايد به آن توجه شود . هر چند كه تمامي پيوندكهاي ارقام پسته مي توانند بر روي همه گونه هاي آن پيوند شوند ، با اين وجود در ايران تنها از 3 گونه پسته اهلي (p.vera) ، چاتلانقوش (p.khinjuk) و بنه (p.mutica) به عنوان پايه پسته استفاده مي شود .
در بيش از 99 درصد باغ هاي پسته از گونه اهلي به عنوان پايه استفاده شده است . رشد اوليه آن زياد و با پيوندكهاي ارقام مختلف به خوبي سازگاري دارد ولي به نماتد مولد غده ريشه ، گموز و ورتيسيليوم حساس است.
پايه بنه به عنوان يكي از پايه هاي مقاوم به نماتد مولد غده ريشه پسته و چاتلانقوش به عنوان پايه اي مقاوم به خشكي و كم آبي شناخته شده اند .
مهمترين ارقام پسته :
مهمترين ارقام پسته در ايران عبارتند از :
اكبري ، كله قوچي‌ ، احمد آقائي ، اوحدي ، بادامي زرند ، ممتاز ، خنجري دامغان ، شاه پسند ، سفيد پسته نوق و قزويني .
 
 
 
پسته رقم اكبري :

يكي از ارقام تجاري پسته است كه از نظر اقتصادي داراي بالاترين ارزش مي باشد . ميوه هاي آن بادامي شكل ، كشيده و درشت هستند . از خصوصيات اين رقم رشد رويشي زياد آن برگهاي متراكم ، سطح وسيع برگ ، محصول زياد ، ديرگلي و ديررسي بوده كه در دهه سوم شهريور ماه قابل برداشت مي باشد .
پسته رقم اكبري
 
 
پسته رقم كله قوچي :

درشتي ميوه فندقي شكل و عملكرد خوب اين رقم سبب شهرت و گسترش آن شده است . اين رقم نسبت به كمبود آب و مواد غذايي حساس بوده و اكثريت برگهاي آن مركب 5 برگچه اي هستند و برگچه انتهايي بزرگتر از برگچه هاي جانبي مي باشد . رقمي زود گل بوده و به همين دليل بيشتر در معرض خطر سرماي ديررس بهاره و خسارات ناشي از آن قرار دارد . اين رقم در دهه دوم شهريور ماه قابل برداشت است . از اين نظر جز،‌ ارقام متوسط رس مي باشد .
پسته رقم كله قوچي
پسته رقم احمد آقايي :
درشتي ميوه بادامي شكل و سفيدي پوست استخواني اين رقم سبب گسترش آن شده است . اكثريت برگهاي آن مركب سه برگچه اي هستند .

رقمي متوسط گل بوده و در دهه سوم شهريور ماه قابل برداشت ، از اين نظر جز،‌ ارقام ديررس مي باشد .
پسته رقم احمدآقايي
 
 
پسته رقم اوحدي :

يكي از گسترده ترين ارقام تجاري پسته كشور محسوب مي شود . بسيار معروف و سازگار براي اكثر مناطق پسته كاري است كه در طي 50 سال گذشته احداث شده اند. اكثريت برگهاي آن مركب سه برگچه اي هستند و برگچه انتهايي آن بزرگتر از برگچه هاي جانبي مي باشد .رقمي متوسط گل بوده و در دهه اول شهريور ماه قابل برداشت است و از اين نظر جز، ارقام زودرس مي باشد .
پسته رقم اوحدي
 
 
پسته رقم ممتاز :

ميوه هاي اين رقم بادامي شكل و مغز آن نسبت به ساير ارقام تجاري خوشمزه تر ميباشد . اكثريت برگهاي آن مركب سه برگچه اي هستند . رقمي زودگل بوده و در دهه سوم شهريورماه قابل برداشت است و از اين نظر جزء ارقام ديررس بحساب ميآيد .
پسته رقم ممتاز
 
 
 
 
پسته رقم سفيد پسته نوق :

اين رقم از زمانهاي گذشته در منطقه رفسنجان وجود داشته ، بويژه در منطقه نوق كه آب و هواي گرمتري نسبت به رفسنجان دارد ، گسترش بيشتري يافته است . ميوه اين رقم بادامي شكل و زودگل بوده كه در دهه سوم شهريور ماه قابل برداشت است و از اين نظر جزء ارقام ديررس مي باشد .
پسته رقم سفيد پسته نوق
 
 
پسته رقم بادامي زرند :
ميوه اين رقم بادامي شكل ، ريز و خنجر مانند است كه رنگي كدر دارد . منشا آن از باغات قديمي پسته واقع در منطقه زرند كرمان مي باشد . اكثريت برگهاي آن 5 برگچه‌اي هستند . رقمي زودگل بوده و در نيمه اول مردادماه قابل برداشت است و از اين نظر جزء ارقام خيلي زودرس مي باشد .

پسته رقم بادامي زرند
 
 
پسته رقم خنجري دامغان :
اين رقم يكي از ارقام تجاري پسته درمنطقه دامغان است كه ميوه آن بادامي شكل ميباشد . اكثريت برگهاي آن مركب 3 برگچه اي هستند و برگچه انتهايي بزرگتر از برگچه هاي جانبي است . رقمي دير گل بوده و در دهه دوم شهريور ماه قابل برداشت است ، از اين نظر جز، ارقام متوسط رس مي باشد .
 

پسته رقم خنجري دامغان
 
پسته رقم شاه پسند :
اين رقم نيز يكي از ارقام تجاري پسته در منطقه دامغان بوده كه ميوه آن بادامي شكل مي باشد . اكثريت برگهاي آن مركب 3 برگچه اي هستند . رقمي دير گل بوده و در دهه دوم شهريور ماه قابل برداشت است ، از اين نظر جز، ارقام متوسط رس مي باشد .

پسته رقم شاهپسند
 
پسته رقم قزويني :‌
منشا، آن منطقه قزوين بوده و در آنجا به نام پسته كه بزي معروف است . ميوه آن بادامي شكل ، ريز و داراي مغز نسبتا سبز رنگ است . تعداد ميوه موجود در هر خوشه بسيار زياد است . اكثريت برگهاي آن مركب 3 برگچه اي هستند . رقمي دير گل بوده و در اواسط مرداد ماه قابل برداشت است ، از اين نظر جز، ارقام خيلي زودرس مي باشد .
پسته رقم قزويني

 

 
 

 

 


بر طرف كردن تاثير متناوب HassAvocuds، پروژه دنباله دار : سال سوم تا چهارم
سال سوم مغلوب كردن اثرات در گسترش ميوه هاي تابستاني و پاييزه .
از طريق تزريق Gppu به درختان داراي محصول ، روند جوانه زدن گياهان را افزايش ميدهيم مثل diphenylurea كه از نوع قوي آن ميباشد . نمونه هاي ديگر نيز هست از جمله benzyladenin,cytokinin ، و يك نوع تجاري با ساختار حلقه اي كه از گروه cytokinin مي باشد .
اين روش ها براي تحريك كردن جوانه ها به كار مي رود و تعداد و فصل جوانه هاي گياهان تابستاني و پاييزه را افزايش مي دهند . cytokinin همچنين مي تواند تاثير IAA را كه ممكن در جوانه ها تجمع كند و از رشدشان جلوگيري كند چيزي كه در مركبات به آن برخورديم ، را از بين ببرد .
همچنين مي تواند تاثيرات ABAرا نيز از بين ببرد چيزي كه در محصول پسته يافتيم . ما (لووات و فرگوسن در سال 2001 و 2005) تركيباتي از cytokinin درست كرديم و به بار پسته در سالي كه بايد محصول كم به عمل مي آمد ، اضافه كرديم و نتيجه مثبتي به دست آورديم ، توانستيم محصول پسته را در آن سال افزايش دهيم . براي تخمين زدن رشد جوانه گياهان تابستاني و پاييزه در گروههاي جداگانه اي از درختان ، GA را تزريق كرديم . اين روش براي جوانه هاي آزاد طراحي شده است كه تعداد گياهان تابستانه و پاييزه را افزايش مي دهد . در اوايل بهار ، گروه هايي از درختان با PGRs تزريق شدند كه تعداد جوانه ها و جوانه زدن ها افزايش مي يابد .
 
 
 
 
 
اثر تركيبي herbicide,glyphosate بر علفهاي هرزباغ پسته در كرمان
خلاصه :
براي مطالعه تاثير تركيبات herbicide,glyphosate بر علف هاي هرز باغ پسته در سال 1995 در آزمايشگاهي در كرمان ، آزمايشاتي به عمل آمده است . در همه روشها ml/ha 300 ctowett گسترش يافته بدست آمد.از تركيبات glyphosate در نيمي از هر طرح ، به ترتيب يكبار و دو بار استفاده شد . نتايج نشان مي دهد كه استفاده از 2 بارherbicide موثرتر از يكبار آن بوده است.علفهاي هرز مانند علف هاي برمودا ، علف هاي Fielel brid weed,Russian knap ، بوته خاري هاي روسي وخارشتر در مقابل herbicide جزء مقاومت ترين و پر دردسرترين علف ها به شمار مي روند . گياهان پهن برگ يكساله و علفهاي هرز نسبت به تركيبات herbicide از جمله مستعدترين گياهان به حساب مي آيند .
از ميان موارد مختلف زير به ترتيبي كه نوشته ميشود نسبت به موارد ديگر داراي كنترل بهتري هستند :
1-           glyphosate 2,4-D 1/5kg/ha,3kg/ha ،
2 glyphosate (3kg/ha) ، DCpa ،
3 glyphosate (3kg/ha) و سولفات آلومينيم (6kg/ha) .
نتايج و مذاكرات :
نتايج راهكارهاي مختلف و اثرات آنها بر كنترل علفهاي هرز در جدول 2 نشان داده شده است . اگر چه راهكارها به خوبي كنترل و ارزيابي شده اما مورد اول : glyphosate (3kg/ha) ، kg/ha5/1 4-D ، 2 و ml/ha 300 citowett ، سولفات آمونيوم(6kg/ha) و ml/ha 300 citowett
دوم : 3kg/haglyphosate ، kg/ha5/1 paraquat و citowettml/ha 300 بهتر از ديگر موارد عمل مي كنند .
اختلاف آماري نشان داده كه بين گرده افشاني مصنوعي توليد شده توسط گرده پاشي موتوري و كيسه پنبه اي تفاوتي وجود ندارد اما بر اساس آزمايشاتي ديگر در ، كيسه پنبه اي كه بايد براي اين هدف به كار رود ،‌ آميختن گرده بايد در كيسه اي به صورت جداگانه براي هر درخت انجام شود .
نتايج موفقي از تركيبات گرده با غلظت 1% به دست آمده است . گرده افشاني مصنوعي كه طي مراحل شكوفه دادن 1% و 40% درختان ماده صورت گرفته است ، نتايج موفقيت آميزي حاصل كرده است .
 
 
 
 
 
 
اثرات گرده هاي گونه هاي مختلف pistacia (پسته) بر روي اندازه و وزن ميوه در گونه هاي kirmzi
خلاصه :
 در اين آزمايش تاثير گرده هاي p.terebinthus , p.atlantica , p.vera روي غلظت و وزن ميوه مورد بررسي قرار گرفته است .
نتايج با توجه به منابع گرده ها ، متغير است . ميوه اي كه با گروه p.vera گرده افشاني شده بهتر از ميوه اي است كه با گرده گونه pistaci گرده افشاني شده است . عموما وزن و ضخامت ميوه نيز تحت تاثير قرار گرفته است اما اندازه ميوه مورد تاثير قرار نگرفته است همچنين پوست هاي ميوه نيز تاثير پذير است .
 
 
 
نتايج :
در اين آزمايش تاثير گرده هاي p.vera و p.terebinthus بر روي وزن و غلظت ميوه ها در جدول 1 مورد ارزشيابي قرار گرفته است . معمولا ميوه هاي حاصل از گرده هاي p.vera مرغوبتر از ديگر ميوه ها است .
بر اساس آمار ميانگين وزن ميوه هاي پوست دار ، بدون پوست و هسته اي ، در بين منابع گرده اي مهم و قابل توجه است . وزن ميوه حاصل از گرده p.vera در ميوه هاي پوست دار g 8/114 ، در ميوه هاي بدون پوست g 6/91 و در ميوه هاي هسته دار g 4/48 است .
اثرات گرده هاي   p.atlanticaبه p.vera مي باشد . ضخامت در ميوه هاي پوست دار در بين منابع گرده اي از mm57/9 تا mm47/10 متغير است .
درصد پوسته نيز مانند وزن ميوه و هسته آن مورد ارزشيابي قرار گرفته است . ميانگين نشان داده ، موارد اخير خيلي مورد اهميت نمي باشد .
 
مذاكرات :
مي توان گرده پسته را با گرده حاصلخير كرد و در اين بين كود دادن با گرده p.vera توصيه مي شود . در اين آزمايش وزن و اندازه ميوه و هسته ها با استفاده از گرده p.vera افزايش مي يابد .
نتايج نشان داد كه استفاده از گرده انواع pistaci نسبت به p.vera نامطلوب تر است. در تركيه به خصوص در نواحي صخره اي و كوهستاني كه براي كشت مناسب نيستند پوشيده از pistaci وحشي مي باشد .
توصيه مي كنيم در اين نواحي درختان نر بدون جوانه و غنچه كشت شود . زيرا گرده افشاني از جمله مسائل مهم در نواحي پرورش پسته به شمار مي آيد . بهرحال در مناطق پرورش پسته جديد ، توصيه مي شود درختان نر p.vera بكاريد .
 
 
 
اثرات كاربردي paclobutrazol بر inFlorescence در درختان پسته نر
خلاصه :
در اين آزمايش تاثيرات استعمال paclobutrazol بر inFlorescence در درختان پسته نر مورد بررسي قرار گرفته است .
بر اساس نتايج حاصله از اين آزمايش ، زمان و مدت گل دادن به موازات هم افزايش يافته و به اين ترتيب تعداد بسته ها از ppm500 نيز افزايش پيدا كرده است . علاوه بر آن جوانه زدن و رشد جوانه ها نيز مشخص شده است .
 
 
 
نتايج و مذاكرات :
مدت زمان گل دادن :
همان طور كه مي دانيد مدت زمان گل دادن گياه پسته نسبت به ديگر درختان ميوه ، طولاني تر است . در تركيه زمان گل دادن در اواخر ماه مارس يا اولين هفته از ماه آوريل مي باشد .
درختان نر قبل از درختان ماده ، گرده هايشان را پراكنده مي كنند . به همان نسبت بعضي از عوامل و فاكتورها نير تغيير مي يابد . sgn chonization براي انواع پسته هاي نر و ماده ، خيلي مورد اهميت مي باشد .
براي تهيه اين مرحله ، براي رسيدن به اين هدف بعضي از مواد شيميايي بايد مورد استفاده قرار گيرد . در اين آزمايش ، براي به تاخير انداختن يا تعديد شدن مرحله گل دادن درختان پسته نر از paclobutrazol استفاده شده است .
نتايج به دست آمده در تصوير شماره يك داده شده است . پراكندن گروه ها بين 24 مارس و 3 آوريل انجام شده است :
مرحله گل دادن بين28 مارس تا 11 آوريل در پسته هاي ماده ، مي باشد . علاوه بر آن شروع گل دادن يا پراكندن گرده ها با بسته هايي از paclobutrazol قابل افزايش است .
آزمايشات مشابه اي توسط vogiatzis, porlingis در سال 1986 انجام شده است. بر اساس نتايج حاصله از آزمايشات اوليه ، آغاز مرحله گل دادن تقريبا در همه بسته هايي كه از paclobutrazol استفاده شده است ، يكي مي باشد.
اما در اين آزمايش ، با توجه به نتيجه حاصله زمان گل دادن قابل تعديد است و شروع گل دادن را با افزايش بسته هاي paclobutrazol مي توان به تاخير انداخت .
ميزان جوانه زدن گرده ها :
تاثير paclobutrazol بر ميزان جوانه زدن گرده ها مشاهده شده است . نتايج حاصله در جدول شماره 1 نشان داده شده است . بالاترين ميزان %85 و پايين ترين آن % 50 به دست آمده است .
 
رشد جوانه :
برخي از محققان متذكر شده اند كه paclobutrazol رشد گياهان را كاهش و پيشرفت توليدي درختان ميوه هاي مختلف را افزايش ميدهد.در اين آزمايش paclobutrazol در رشد گياهي درختان پسته نر ، موثر واقع شده است در حالي كه در كنترل رشد مي بينيم كه ميزان رشد بين %66/83 و %84 متغير است . در تركيه ، پسته در شرايط بي آبي ميرويد .بهمين دليل رشد جوانه ها نيز محدود است همان طور كه در جدول شماره 2 مي بينيد ، اندازه طول جوانه ها با افزايش paclobutrazol ، كاهش مي يابد . در واقع به تاخير افتادن مدت زمان گل دادن در پسته هاي نر را مي توان با استفاده از

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






|

نوشته شده در شنبه 19 / 10 / 1391برچسب:سطح زير كشت ,درخت پسته,پسته,گل آذين ماده,باغ,

توسط javad| لينك ثابت |


موضوعات
 » انواع تحقیق
» تحقیق مهندسی
» تحقیق پزشکی
» تحقیق تاریخ ادبیات
» پایانامه
» پروژه
» تحقیق کامبیوتر
» عکس
» عکس های عاشقانه
» عکس love
» عکس طبیعت
» عکس خنده دار
» کاریکاتور
» عکس متحرک خنده دار
» زیباترین دختر ها
» عکس گوشی فروشی
» اس ام اس
» اس ام اس عاشقانه
» پ نه پ جديد
» اس ام اس خنده دار
» اس ام اس دلتنگی
» اس ام اس رفاقتی بامرام
» اس ام اس خدا حافظی
» اس ام اس دوست دارم
» اس ام اس سرکاری
» اس ام اس بزشکی
» اس ام اس جدید شب بخیر
» چیستان باحال
» گالري عكس بازيكران ايراني
» مريم امير جلالي
» عکس ازاده صمدی
» انواع داستان جذاب
» چرا کنکور قبول نشدم
» تفاوت دختر و پسر
» داستان کوتاه عشق دو مارمولک جذاب
» اخر خنده حالشو ببر
» داستان اموزنده و جذاب
» خنده بازار
» گلجین اخبار روز دنیا
» پزشکی
» صنعت خودرو
» سیاسی
» دنیای مجازی
» ورزشی
» اخبار جذاب ایران
» اخبار جذاب جهان
» خبر حوادت جذاب ایران و دنیا
» اشعار زیبا جذاب
» عاشقانه
» خنده دار
» خداحافظی
» آشبزی و خانه داری
» انواع غذای رژیمی
 

لينك دوستان
 » منتظران مهدی » دانلود فایل های آموزش ریاضی » کانون نیازمندی های تبلیغ 98 » باحال جذاب دیدنی » ردیاب جی پی اس ماشین » ارم زوتی z300 » جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تفریحی گردشی علمی بزشکی و آدرس shabpare.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





»فال حافظ

»جوک و اس ام اس

»قالب های نازترین

»زیباترین سایت ایرانی

»جدید ترین سایت عکس

»نازترین عکسهای ایرانی

 

آرشيو
 

هفته سوم بهمن 1392
هفته دوم بهمن 1392
هفته چهارم بهمن 1392
هفته سوم دی 1392
هفته دوم دی 1392
هفته سوم بهمن 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم دی 1391
هفته دوم دی 1391

 

نويسنده
 
نویسندگان
 
طراح قالب
  
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');